af Therese Rasmussen, Kommunikationsansvarlig, BabyGear.dk, 12/05/2011 09.29.07

Fra min tid som HR partner i Novo Nordisk har jeg kørt rigtig mange workshops, hvor vi arbejdede med individuelle og samlede styrker i teamet. Det var altid en stor succes, da det er en meget positiv og konstruktiv måde at arbejde med forskelligheder på. For mig giver det rigtig god mening at se på styrker og 'flipsides' til styrker frem for at kigge på svagheder. Eller sagt med andre ord, når der er noget, man er rigtig god til, så vil der uvægerligt også være noget, man har svært ved - kontrasten til styrken - ellers er det ikke en styrke.


Fokuser på styrkerne


Når man taler udvikling og feedback vil man således tage udgangspunkt i styrken og så tale om, hvordan man kan gøre mere af det, man er god til - MEN OGSÅ hvordan man styrker eller håndterer det, der ikke ligger naturligt / logisk for én at gøre. Udgangspunktet er således positivt og anerkendende.


Et eksempel

Et tænkt (forenklet) eksempel: Lille Minna er fuld af krudt. Det er ud over rampen og der skal ske noget. Hun er god til at få sat ting i gang - med det samme - men er dog ikke særlig tålmodig eller lyttende til andre. Nu kunne man jo bruge enormt meget tid på at tale med Minna om, at hun skal lytte til andre og være mere tålmodig. Good luck med det - for sandsynligheden for, at hun nogensinde vil blive det, sådan rigtig godt, er ret lille - ud fra min optik i hvert fald. Det vil i hvert fald være op ad bakke for hende - og dig.


Hvad jeg har prædiket som HR Partner og også nu er, man skal tage udgangspunkt i og anerkende hendes styrker, som er hendes unikke kendetegn og varemærke, og så tage snakken med hende om, hvordan man afbalancerer og forfiner dem. Så selvom det er rigtig fint, at hun er selvstændig, har krudt i rumpen og er god til at sætte ting i gang, så er det altså også vigtigt at lytte til andre, da de måske også har gode ideer - osv. Minna bliver dog som udgangspunkt anerkendt og dermed er lyttebøfferne straks slået mere ud.


Træng igennem med dit budskab


It takes Two to Tango - og skabe en konflikt

Det styrkebaserede approach er også godt til konfliktløsning. I stedet for at konkludere at modparten er underlig/urimelig osv., så giver det rigtig god mening at se på, hvad det er personen gør, som tricker/irriterer dig. Reflektér over, hvorfor det lige er, at du bliver irriteret. Er det 'bare' fordi, du synes noget andet er mere rigtigt (for eksempel, hvordan kan man sige ting så direkte, når det for dig er vigtigt at sige tingene enormt pænt) - eller fordi du i bund og grund selv gør det samme, men har fået kritik for det, eller ikke kan lide det ved dig selv?


Altså - tag udgangspunkt i dig selv. It takes two to tango (og skabe en konflikt). Der er jo flere veje til Rom og ens egen behøver jo ikke være den eneste/rigtig.


Nå, nok om mig - tilbage til mit udseende :-).


It takes 2 to tango


Mit arbejde har gjort mig til en bedre mor

Den øgede opmærksomhed på styrker tror jeg også gør mig en til bedre mor. Jeg tror helhjertet på, at det handler om at finde sine og andres styrker og så dyrke dem helt vildt - og ad den vej forstå, hvorfor der er ting, man har let eller svært ved. Jeg tror på, at dyrker man styrkerne, så skal det andet nok komme. Ingen er gode til alt, men hvis man fokuserer på at finde ud af, hvor styrkerne er, så er det et knald-godt udgangspunkt til at finde ud af, hvordan de også kan bruges på de områder, man har lidt sværere ved, og ad den vej blive bedre.


Et eksempel mere

For eksempel, hvis Mathilde viser sig at være rigtig god til dansk, men har sværere ved fysik, så giver det ikke meget mening at bruge meget tid på at tale om, hvordan hun skal blive bedre til fysik - isoleret set. I stedet tror jeg det giver meget mere pay-off at tale om, hvad det er, der er så spændende og nemt ved dansk - og hvor forskellen så er til fysik og hvordan hun kan bruge nogle af sine dansk-styrker i forhold til fysik.


Du kan trække en hest hen til truget men ikke tvinge den til at drikke

Jeg har en oplevelse af, at mange forældre er meget optaget af læring og stimulans; hvad kan institutioner og skole gøre for mit barn. Det er også vigtigt men samtidig tænker jeg også, at det er lige så vigtigt at kigge ind ad (hvad kan jeg gøre for skolen). Man kan trække en hest hen til truget, men man kan ikke tvinge til den til at drikke! Eller sagt med andre ord: det er godt nok også vigtigt, at ens barn er gearet til at modtage læring - eller i det mindste kan sidde stille og høre efter.


Jeg er ikke tilhænger af den Sorte Skole, men jeg er tilhænger af, at man hører efter, hvad der bliver sagt. Af samme grund er jeg mere optaget af, om Mathilde og Freja bliver nogle ordentlige og velopdragne piger, som arbejder med tingene (har arbejdsmoral som det hed i gamle dage) og gør det bedste de kan, frem for om de er de bedste.


Fokuser på styrkerne


Som jeg ser det, er karakterfokus misforstået interesse i sit barn, og selvom barnet skulle vise sig at være så heldig at leve op til sine forældres forventninger, så er et højt karaktersnit måske nok adgangsbillet til drømme-uddannelsen, men på ingen måde til et lykkeligt liv. Jeg kunne stort set vælge frit, da jeg blev HH'er, men det er da mine meningsfulde relationer, der for alvor gør mig lykkelig. Uddannelse er dog vigtig, da det giver en frihed til at vælge - eller som en succesfuld iværksætter engang sagde: jeg har kun brugt min cand.merc. den ene gang, jeg skulle i banken for at låne penge...


Mig - en under-achiever

På nogen områder er jeg måske nærmest en under-achiever på mit barns vegne. Jeg har ikke nogen forventning eller ønske om, at de skal være noget særligt - udover nogle ordentlige mennesker. Jeg tror dog på, at ved at give dem nogle værdier omkring at opføre sig ordentligt og arbejdsmoral, så skal de nok nå de ting, de ønsker.


Life is long; sometimes you are ahead, sometimes you are behind, som det lød i en sang fra 1990'erne. Det tror jeg meget på. Derfor bruger jeg heller ikke meget energi på at sammenligne mine børn med andre. Det giver ganske enkelt ikke mening, så længe der er tale om 'forfængelige' parametre som: hvis barn sidder, kravler, spiser selv, sover igennem, går, taler osv. osv. først. De når det jo alle til sidst. Led og lad leve!


Flid betaler sig


Flid betaler sig... Mit bedste karriereråd

Min personlige erfaring er nemlig, at med arbejdsmoral og en lille smule strategisk tænkning, så skal man nok klare det godt i skole og arbejdsliv, hvor kedeligt det så end lyder. Det har i hvert fald fungeret for mig, og mit karriereråd til andre har altid været: løs de opgaver du sidder med nu, så godt du kan og find det spændende i dem - så bliver det sjovere. Gør samtidig din chef opmærksom på, at du på sigt gerne vil videre til noget andet. Der er nemlig ingen, der vil give dig andre/større udfordringer, hvis du ikke engang kan/gider løse, det du sidder med nu. Flid betaler sig! Det værste man kan gøre er, at sjofle sine opgaver, fordi man synes, man er bedre tjent eller mere værd.


Men hvordan ved man så, hvornår noget er en styrke?

Jo, det er, når andre er villige til at betale for det, der kommer ud af det, når du bruger din styrke - ellers er det bare en hobby!